Přeskočit na hlavní obsah

#222 Bez chemie - přírodní hnojiva

I když v současné době pokrývá téměř celou naši republiku sníh a do bílého dne se dnes konečně vzbudila i Praha, směřují mé myšlenky spíš k jaru. Možná to je tím hyacintem, který nám krásně v kuchyni vykvetl, možná pohledem na kocoura, který se odpoledne vyhříval na pruhu slunce svítícím do obýváku. 

A možná je to tím, že tuhle jarní chuť hrabat se v hlíně mám každoročně. Patrně to mám po mamce, která ve čtvrtek donesla z nákupu semínka ředkviček, hlávkového salátu a kedluben.

Nikdy jsme nebyli taková ta #zerowaste (tenhle výraz tak nemám ráda ^^) rodina, už jen kvůli tomu, že topíme částečně uhlím. Zase ale třídíme papír a  plast, v domácnosti nepoužíváme chemii jako jsou někdy až zbytečné aviváže, plýtváním jídlem jsme na nule. A chtěla bych to posouvat ještě dál.. 

S tímhle tématem se ještě pojí můj velký koníček - zahrada. Mamka vždy byla a stále je velký odpůrce jakékoli chemie určenou na podporu růstu (nebo i záhubu) rostlin... Byla jsem k tomu vedena i já a byť mohou reklamy na tyhle preparáty tvrdit opak, nejúčinnější hnojiva jsou stejně ta přírodní - a ta, která máme snad všichni po ruce.

Bez chemie - přírodní hnojiva 


1) Káva
Hned první bod je spjat s konceptem blogu - kávou. Skvělým hnojivem jsou právě zbytky kávy - tedy lógr.. Obsahují cenné minerály, které mohou půdu obohatit - například fosfor, měď, draslík, hořčík a  nemalé množství dusíku. Navíc má káva specifickou vůni, která se nelíbí škůdcům.  

Používá se tak, že se buď nechá lógr uschnout a poté ho před zálivkou rozsypeme okolo květiny, a nebo ho rovnou smícháme s vodou. Druhou možnost používám častěji - zdá se mi jednodušší a je účinná (zejména fíkusu se tenhle způsob hnojení moc líbí ^^).

Několikrát se mi stalo, že jsem nedopila kávu (v tomto případě bez mléka a cukru), a tak jsem tím zbytkem zalila nejbližší květinu. Sice tam nebyl vyloženě lógr, protože turka nepiju ^^, ale ani tak to ničemu neuškodilo. 

Síce tenhle tip nepomůže lidem, co používají kapslový kávovar, ale všimla jsem si, že jsou v kavárnách Costa coffee  stojany, odkud si můžete odnést lógr právě k tomuto použití. Zadarmo.


2) Čaj
Od kávy je to jen krok k čaji, který má pro květiny stejně prospěšné účinky jako káva. Aplikuje se také dvěma způsoby - taky jako káva sušením a při přesazování smícháním s hlínou, anebo louhem (tedy vlastně vychladlým čajem). Podle několika zdrojů je nejlepší zelený čaj, ale květiny nezahubí ani kterýkoliv jiný. 

3) Banány
Tento tip jsem zkoušela teprve loni a byl, řekla bych, účinný. Slupku od banánu nevyhazujte. Když ji dáte do zavařovací sklenice, zalijete vodou, uzavřete a necháte klidně několik dní louhovat, vznikne hustší tekutina. Ta se opět naředí vodou, kterou se klasicky zalije. Na jednu zavařovačku o 0,7l jsem použila 3 slupky (lepší jsou samozřejmě chemicky neošetřené), nechala asi týden louhovat a pak smíchala s 5l vody.

Tato metoda není extra voňavá, ale není to zas tak šílené - zkoušela jsem přidat do sklenice ještě mladé kopřivy (nevykvetlé!) a mladé výhonky rajčat, ty jsou také velmi dobrým hnojivem a to už bylo cítit víc :-) .. Do bytu bych příliš nedoporučovala :-).


4) Slepice 
Bezesporu nejúčinnější hnojivo budou znát naše babičky. Od té své jsem vlastně tenhle tip na hnojení získala i já. Slepice jsou kámošky a nedávají nám jen vajíčka, ale také prima hnůj - rozumíme si ^^. Ten stačí smíchat s vodou v poměru 1:1 a nechat ho asi 14 dní vykvasit. Opět je nutné ho ještě před použitím naředit - a to dost - 1:10, jinak bychom rostliny spálily.

Vhodné je zejména na zeleninu - okurky, rajčata, papriky, květák, ale i ovoce jako jsou jahody, maliny, borůvky. Z květin na begonie, azalky, rododendrony, lilie apod. Pouze cibule a luštěniny (hrách, fazole) se takto hnojit nesmí.

Jelikož nechci omezovat sousedy, tuto metodu už nepoužívám - nebo jen ve skleníku a v malé míře - je vážně hodně cítit. 


Máte nějaký tip i vy?  A jak jste na tom vlastně se vztahem k zelenému? Podělte se :-)
Hanka.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

#109 Únor za námi

Ú nor 2015 už je oficiálně za námi. Stalo se toho celkem hodně, a proto se s vámi podělím o pár fotek :-) Konec vykecávání, jdeme na ně.

#103 Filmy, které byste měla jako žena vidět

P řeci jen ještě není natolik teplo, abychom trávily většinu dne venku. A tak se celkem rády ještě zachumláme do deky a s kávou v ruce zhlédneme nějaký film. Původně byl tento článek plánován na Valentýna, ale proč mučit drahé polovičky slaďárnami. Pojďme si je vychutnat spolu - samy ženy!

#93 DIY: Co se svícny z IKEA?

S víčky z IKEA milují všichni. Někteří se možná bojí, aby nevyhořeli (viď, tati?) , ale stejně je milují. A i tak si je koupíme, ačkoli je vlastně ani nepotřebujeme. Dvacet pět hodin celkem obstojné vůně je prostě fajn. Když stojíme v obchodě a házíme bezhlavě jednu svíčku za druhou do vozíku (protože "no neber to, za tu cenu!"), možná nám nedojde, že po vypálení vosku zůstane docela pěkná skleněná nádobka. Taková, že pokud v sobě máme alespoň trochu vetešníka, bude nám líto ji vyhodit. Ať jich máme doma klidně sto padesát! :-) A tak jsem tu s pár tipy, co s takovou nádobkou udělat.